Gondolatok egészséges életről, ételekről, örömökről.

Az ártalmas kalászosok – a rejtett veszélyforrás

Feldolgozható-e az a tény, hogy a búza többezer magyar ember számára méreg? Beilleszthető-e a táplákozási szokásinkról kialakult elképzeléseinkbe az a gondolat, hogy a kalászosokban lévő glutén a lakosság 30 százalékát élethosszig tartó betegségbe sodorhatja? Mit kezdünk azzal az információval, hogy az orvostudomány még keveset tud minderről, a diagnosztizálás sem precíz? Hol van mindebben a mezőgazdaság szerepe? És hol az élelmiszer iparágé? Mester Miklóssal, a Mester Család Gluténmentes Termékek gyártójával, beszélgettünk. 

- Nyolc saját és nyolc partnerbolttal jelen vannak az ország szinte minde régiójában a speciális termékkínálatukkal, mely a különleges táplálkozáshoz biztosítja az alapvető termékeket több éve – a kulcsszó a glutén- és laktózmentesség. Mekkora a piacuk ma ezeknek a termékeknek?

- Gluténmentes diéta, gluténmentes élelmiszerek. Nézzük az üzleti részét: A mi cégünknek, az Optimum Kkt.-nak Mester Család márkanéven 400 millió forintos nettó forgalma van ebből. A bajai üzemünkben van a lisztkeverő üzemrész, a pékség, a fagyasztott termékeket gyártó üzemrész és a cukrászat. 180 féle termékünk van, a kenyértől a dobostortáig. Innen látjuk el a 8 saját boltunkat, a partnerboltjainkat és a webáruházból rendelő egyéni vásárlókat is. A teljes gluténmentes piacot kb. 3milliárd forintra saccolom. A piac folyamatosan nő, a mi részesedésünk növekedése meghaladja a piac növekedését.

- A „gluténérzékenység” egyre gyakrabban hallott diagnózis manapság. Ugyanakkor sok félreértés, zavar is van körülötte. Csináljunk egy fogalomtisztázást!

- A diéta magyar jelentése valamilyen sanyargatást feltételez, aki diétázik, az kizárja magát a finom ételek fogyasztásából. Mégis, akkor miért teszik ezt? Miért lesz egyre több diétázó?
Hát nem jókedvéből. Hanem mert valamilyen problémája van. A közép-európai népesség 30%-ának olyan a génösszetétele, ami hajlamosít a cukorbetegségre, glutén és tejérzékenységre. Ettől még nem lesz 10 emberből 3 cukorbeteg, de a rizikófaktorok, amelyek aktiválják a betegségeket, egyre gyakoribbak és erősebbek. Milyen rizikófaktorok rontják az esélyeinket? Több a gyerekkori rotavírus fertőzés. Egyre gyengébb a fiatalok immunrendszere. Egyre kevesebbet alszunk. Egyre kevesebb fajta étel alapanyagot használunk, egyre kevesebb bioaktív anyagot eszünk. A sikeres növénymérnökök egyre magasabb gluténtartalmú búzaféléket nemesítenek ki. A búzamag fehérjetartalma a múlt század elején 6% volt, most 12%. A kenyér akkor 16 órán keresztül készült, ma a láncokban a BL55 lisztből 3 óra alatt kenyeret sütnek. És akkor még a környezetszennyezésről, káros vegyszerekről nem is beszéltünk.

- Mi következik ebből?

- A búza gluténtartalmának hatására kialakul egy autoimmun, saját szervezetet romboló folyamat, eltűnnek a vékonybél bolyhai és áteresztővé válik a bélfal. Ez pedig elindít egy csomó káros folyamatot. Utána pedig jön az orvos és jól fejbevág bennünket egy nagy kemény diagnózissal. Hölgyem, Uram, Ön tejérzékeny(200.000fő), gluténérzékeny(70.000 fő), PCOS-ben szenved(100.000 fő), vagy autoimmun beteg, például Crohn beteg(30.000 fő), rettegett sclerosis multiplexe van(10.000 fő). Vagy autista(100.000 fő), Down kóros a gyereke(25.000 fő).

- Hogy alakult a trend az utóbbi 20 évben?

- Nagy a látencia, a meglévő 250.000 tényleges gluténérzékenyből már 70.000 magyar társunkat diagnosztizálták, a többieket még nem. És még sorolhatnám a többi problémát, a cukorbetegeket nem is mertem számolni. A diagnosztizálás is éppen most fejlődött ki. Ezek a problémák orvosi szempontból nehezen kezelhetőek és semmiféle esély nincs a gyógyulásra. Az orvostudománynak halvány fogalma nincs, hogy miért alakulnak ki ezek a gondok, és nincs tabletta, hogy beveszem és kutya bajom. Egyedüli segítség a diéta, az életmód váltás.

- Tehát azt mondjuk, hogy a kalászosok veszélyforrások lehetnek.

- Nehéz ezt elfogadni, magyar embernek meg pláne. Megtanultuk, hogy „ért kalászt lengettél,” a búza az élet, az ország kenyere, meg a templomban hogy a búza áldozáskor Krisztus teste. Közben kiderül, hogy többszázezer magyar honfitársunknak a búza egyenesen méreg. Hogy elég egy kiflicsücsök, és utána 3 napig hány és rosszul van.

- Tehát a mezőgazdaság és az egészségügy határterülete az, amivel foglalkoznak. Mi az, ami nincs az Önök termékeiben?

- Sok olyan magyar gyártót ismerünk, aki kiváló anyagokat tesz az általa készített príma élelmiszerekbe. Mi vagyunk azok, akik abból élünk, hogy valamik nincsenek a termékeinkben. Valaminek a hiányából. Az egész üzemünk gluténmentes és szójamentes, a termékeink nagy része emellett még tejmentes és diabetikus is. Természetesen nincs a termékeinkben mesterséges színezék és egy csomó E számos anyag sem. Hogy ez mennyire könnyű szakmai feladat, nézzünk egy példát. Mindenki tud tejbegrízt készíteni. Jó, akkor készítse el búzadara, tej és cukor nélkül, de ugyanolyan legyen, mint a búzás! A búza sikértartalma az a glutén, és a glutén egy nagyon kellemes, rugalmas, hálós szerkezetű anyag. Ezért lehet nyújtani a nyers tésztát, magasra keleszteni a kenyeret. A glutén nélkül minden tésztának olyan vaníliapuding állaga van.

- Hogyan és miből lehet gluténmentes terméket készíteni?

- Vannak a természetesen gluténmentes anyagok, mint a rizsliszt, kukoricaliszt, burgonyakeményítő, újabban a kölesliszt.De ezekből hiányzik a szerkezetépítő anyag. Ezért keverni kell hozzá a guárbab lisztjét, psylliumot, ami az indiai útifűmag korpája és mindenféle nehezen elképzelhető anyagot, amitől kezelhetőek lesznek a nyers tészták, és például fel lehet tekerni a megsütött palacsintát.

- Hogy oldják meg az alapanyag beszerzést? Van-e garancia?

- Ami alapanyagot tudunk, azt megveszünk itthon, de kevés gyártó tudja garantálni, hogy biztosan gluténmentes az anyaga. Itt nem lehet hibázni. Nincs olyan, hogy nagyjából. Vagy terhes vagy nem, vagy gluténmentes biztosan valami vagy nem.

- A keresztszennyeződés is ott van mint veszély.

- A keresztszennyeződés az, amikor egy gluténmentes anyagot a feldolgozás során gluténnal szennyezünk. Ilyen, amikor a köleslisztet olyan malomban őrlik, ahol tönkölybúzát is feldolgoznak, vagy amikor a búzás üzemrészből egy kedves kolléga átugrik beszélgetni a búzalisztes köpenyében a gluténmentes részlegbe. Ilyen esetben az aznapi termelésnek annyi. Ezért nekünk gluténmentes az egész üzemünk, mert így a keresztszennyeződés lehetősége is kizárt. Ha készítenénk egy szennyezett terméket és 500 ember elkezdene hányni, akkor lehúzhatnánk a rolót, a cégünknek vége és leégne a szégyentől a bőr az arcomról. Arról nem is beszélve, hogy az én gyerekem is ezt eszi. Nálunk senki nem veszélyezteti a saját gyereke egészségét és mások gyerekének az egészségét sem.

- Érdekes kereslet-kínálatról beszélni, pláne versenyzésről ebben a szegmensben. Kényes és érzékeny szó a minőség is.

- A diéta szó azt is jelenti, hogy aki diétázik, máshogy étkezik, mint a többség. Nem fogyaszt nagy mennyiségben olcsón előállított élelmiszereket. Ezért diétázni sosem lesz olcsó, sosem lesz egyszerű. Gondoljunk bele, ha nem ugorhat be a sarki kávézóba enni egy sütit, nem ihat valaki a pofa sört a haverjaival, nem ehet gyorsan egy pizzát, az jelentősen bonyolítja az életet. Így minden nap piknik, viszi magával a diétázó az otthon elkészített kajáját. Persze drágábbak az alapanyagok, meg kell fizetni a külön üzem létesítését és a folyamatos laborkontrollt. Magasabbak a költségek. Ezért a diétás termékek drágák és drágák is maradnak. Szerencsére ezen a területen is kezd verseny lenni, egyelőre ott tartunk, hogy a teljesen ehetetlen termékek gyártói már kezdenek kihullni a piacról. Árverseny még nincs, de még egy-két év és lesz. Ahogy a piac bővül, egyre több gyártó jelenik meg, köztük néhány az Úniótól agyontámogatott többmilliárd Euro forgalmú cég is.

- Mit tehet az Önök családi vállalkozása?

- Termékeink nagy részét saját mintabolti hálózatunkban és partnerboltjainkban értékesítjük. Közvetlen napi kapcsolatban állunk a vevőinkkel és pontosan tudjuk, mi az, ami fáj nekik. Miben szeretnének változtatni. Mi pedig kifejlesztjük azokat az új termékeket, amelyek megoldják az ő problémáikat. A folyamatos választékbővítés, a termékek egyre egészségesebbé tétele, a könnyebben elfogyasztható termékek készítése segít nemcsak piaci pozíciónk megőrzésében, hanem a bővülésben is. Ehhez hozzájárul a marketing tevékenység, a Facebook használata.

- Ismeretterjesztési tevékenységet is folytatnak. Mint egy misszió.

- Felvettünk egy kedves hölgyet közösségi média menedzser munkakörbe, aki kifejezetten a diétázók problémáira ad azonnali válaszokat. Hogy ő sokba kerül? Hát persze. Rendszeresen tartunk sütőbemutatókat. Hogy ez strapás dolog? Hogy fárasztó hétvégén elmenni Bajáról Debrecenbe és ott sütögetni 100 embernek és végigbeszélni 4 órát, hogy mit hogyan kell elkészíteni? Hát persze hogy az. De aki problémás emberekkel akar foglalkozni, aki belevág egy ennyire személyes sorsokkal tűzdelt tevékenységbe és nincs momentán párszáz milliója zsebben, az jól nem csinálhatja másként. És ne feledjük, így még a nagy multikat is meg lehet verni.

- Mi lesz a jövő?

- Ez a piac megmarad a későbbiekben is. Időnként felröppen a hír, hogy majd lesz tabletta erre is, de most már tudni, hogy 2024-ig ilyen biztos nem lesz. És valószínűleg utána sem. Sajnos a magyar emberek egészsége sem javul várhatóan. Ezek a diéták élethosszig tartanak, ezért hosszú távra tervezünk mi is.

agrotrend.hu / GG.

 

Hozzászólások